JOM SHOPPING ONLINE - Kedai Online Produk Muslim Anda

JOM SHOPPING ONLINE - Kedai Online Produk Muslim Anda
Sila klik pada imej. Terima kasih. Kenapa kita masih utamakan barangan bukan Muslim ?

CUACA DI TELUK INTAN SEPANJANG MINGGU

Senarai Blog Saya

Selasa, 19 November 2013

PEMBINAAN BENTENG TIDAK SEMPURNA PUNCA RUMAH ROBOH



TELUK INTAN, 19 November - Keresahan penduduk Lorong Kalat, Batak Rabit telah berlarutan hampir lapan tahun. Namun tiada sebarang tindakan konkrit telah dilakukan untuk memperbaiki keadaan. 

Masalah bermula apabila pihak bertanggungjawab telah membina ban atau benteng di sepanjang tebing sungai. Apa yang telah terjadi ialah hakisan air semakin teruk kerana ban yang telah dibina telah rebak dan mengakibatkan air sungai telah memasuki kawasan rumah-rumah di tepi sungai tersebut.
Sebuah rumah yang telah runtuh bahagian dapur akibat hakisan air sungai.
Sdr. Shaharuddin sedang menunjukkan sebuah dokumen kepada YB Terence.

Menurut seorang penduduk di situ, Sdr. Shaharuddin Hamzah, 50, sejak 2006 sehingga kini hampir lapan tahun penduduk terlibat berhadapan dengan risiko rumah runtuh. Menurut beliau, terdapat lima buah rumah telah mengalami keruntuhan terutamanya di bahagian dapur rumah. Malah, dapur rumah ibunya sendiri turut roboh akibat hakisan air sungai yang semakin kuat akibat ban telah rebak. Kebanyakan rumah tersebut telah didiami lagi. Penghuninya telah berpindah kerana bimbang akan keselamatan masing-masing.

"Oleh kerana bimbangkan keselamatan, kini ibu saya juga terpaksa meninggalkan rumah tersebut dan kini tinggal di rumah adik tidak jauh dari sini."

"Dulu, sebelum ban dibina, masalah hakisan air sungai tidaklah begitu teruk. Namun, selepas ia dibina, dengan menebang pokok-pokok di tepi sungai, serta pembinaan ban yang tidak mengikut spesifikasi yang betul menyebabkan masalah semakin teruk. Sepatutnya ban itu dibina dengan membuat cerucuk supaya ban tidak mudah rebak. Akibatnya, apabila air pasang habis kawasan rumah di masuki air yang lama-kelamaan menyebabkan bahagian belakang rumah runtuh akibat hakisan yang terus itu," jelas beliau.

Salah sebuah rumah yang kosong kerana penghuninya telah berpindah.
Menurut beliau lagi, masalah tersebut  telah diadukan ke pelbagai pihak namun tiada sebarang tindakan telah diambil. Masalah ini juga pernah dibawa kepada bekas ADUN Changkat Jong, Hj. Mohd. Anuar Sudin namun apabila dibawa oleh wakil rakyat itu kepada pihak berkuasa berkenaan masih lagi tiada tindakan.

Oleh kerana itu, sekali beliau memohon jasa ADUN Pasir Bedamar YB Terence Naidu membantu penduduk kampung menyelesaikan masalah yang dihadapi. 

YB Terence sempat meluangkan masa melawat kawasan tersebut. Beliau berjanji akan membawa masalah tersebut kepada pihak bertanggungjawab dan akan mengemukan maslaah tersebut di persidangan DUN Perak tidak lama lagi.

Turut hadir ialah Timbalan Yang Di Pertua PAS Kawasan Teluk Sdr. Rahmat Maliki dan Ketua Cabang PKR Teluk Intan Sdr. Muhammad Hashim.

intanhijau.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan