JOM SHOPPING ONLINE - Kedai Online Produk Muslim Anda

JOM SHOPPING ONLINE - Kedai Online Produk Muslim Anda
Sila klik pada imej. Terima kasih. Kenapa kita masih utamakan barangan bukan Muslim ?

CUACA DI TELUK INTAN SEPANJANG MINGGU

Senarai Blog Saya

Ahad, 9 Februari 2014

ULAMA AKAN NAMPAK HEBAT APABILA ULAMA BERAMAL DENGAN ILMUNYA



TELUK INTAN, 8 Februari - Para ulama akan nampak kehebatannya apabila ia kembali kepada paksi asal. Demikian telah dinyatakan oleh Ustaz Mokhtar Senik, Ketua Dewan Ulama PAS Pahang semasa membentangkan kertas kerja bertajuk 'Menjana Kehebatan Ulama' di majlis Nadwatul Muallimin Peringkat Zon Selatan negeri Perak. Program anjuran Dewan Ulama PAS Perak itu telah diadakan di Markaz Tarbiyah PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak dekat sini.

Menurut beliau, kehebatan ulama akan kembali dengan lima perkara yang perlu diberi perhatian oleh golongan itu. Pertama, ulama mesti sentiasa menambah ilmu dan lebih perlu lagi meningkatkan ilmu semasa selain ilmu fiqh Islami. Ini amat penting agar ulama sentiasa bersedia dalam menghadapi serta menyelesaikan persoalan semasa.
Ustaz Mokhtar Senik sedang membentangkan kertas kerja.
 
Ustaz Sidek Noor turut menyampaikan ucapan.
Kedua, ulama perlu memahami ilmu pengurusan dakwah dan organisasi yang kontemporari. Ilmu mengurus dakwah serta tahu perkara organisasi akan dapat menjadi ulama seorang yang terkehadapan dalam memimpin ummah. Ketiga, ulama juga perlu memiliki ciri kerohanian dan keperibadian yang mulia dan tinggi.  Ini adalah kerana ulama sentiasa menjadi perhatian masyarakat. Keperibadian yang mulia hanya akan diperoleh melalui kerohanian yang tinggi.

Menurut beliau lagi yang juga merupakan ahli jawatankuasa Dewan Ulama PAS Pusat, ulama akan nampak hebat apabila ulama beramal dengan ilmunya dan akhir sekali ulama perlu istiqamah melalui ilmu, rohani dan amalannya.
Sebahagian daripada peserta nadwah.
Pengarah program, Ustaz Wahab.
Sebanyak lima kawasan di zon selatan Perak telah menghantar peserta bagi program tersebut iaitu Tanjung Malim, Kampar, Bagan Datoh, Pasir Salak dan Teluk Intan selaku tuan rumah. Menurut pengarah program, Ustaz Abdul Wahab Dawam, kehadiran peserta ke Nadwatul Muallimin adalah di luar jangkaan di mana kehadiran telah melebihi 100 orang yang terdiri daripada para guru agama, imam, naqib dan lain-lain yang cintakan ilmu.

Menurut beliau lagi, selain Ustaz Mokhtar Senik, Ustaz Sidek Noor selaku Naib Ketua Dewan Ulama Perak turut menyampaikan ucapan.

Untuk akhirnya, Nadwatul Muallimin tersebut telah membuat satu resolusi iaitu :
1. Perlu ada penyusunan organisasi di peringkat ulama kawasan.
2. Urusan Ulama Kawasan perlu membuat perancangan tahunan dan dibentangkan di mesyuarat PAS Kawasan.
3. Ulama perlu turun ke medan masyarakat.
4. Ulama perlu memberi pandangan dalam mana-mana mesyuarat dengan tegas.
5. Ulama perlu meningkatkan lagi taqarrub kepada Allah.
6. Ulama perlu istiqamah dalam kerja-kerja jamaah walaupun sedikit.

intanhijau.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan