JOM SHOPPING ONLINE - Kedai Online Produk Muslim Anda

JOM SHOPPING ONLINE - Kedai Online Produk Muslim Anda
Sila klik pada imej. Terima kasih. Kenapa kita masih utamakan barangan bukan Muslim ?

CUACA DI TELUK INTAN SEPANJANG MINGGU

Senarai Blog Saya

Jumaat, 19 Julai 2013

SUDAH SAMPAI MASANYA TOL PERCUMA UNTUK RAKYAT

Harakahdaily, 19 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Pernahkah kerajaan mahupun syarikat ini terfikir duit rakyat perlu dikembalikan kepada rakyat atas pengorbanan mereka bertahun-tahun di atas lebuh raya?

Setiausaha Dewan Pemuda PAS Malaysia Khairul Faizi Ahmad Kamil melontarkan pertanyaan itu ekoran kenyataan Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof yang mendedahkan suatu laporan bahawa sebanyak 28 buah syarikat konsesi lebuh raya di negara ini telah mengumpul sebanyak RM4.8 bilion pada tahun 2012.

Justeru, beliau dalam satu kenyataan berkata cadangan Pakatan Rakyat (PR) untuk menghapuskan kadar tol dengan kerajaan mengambil alih atau membeli syarikat-syarikat konsesi tol membuktikan bahawa sebenarnya kerajaan mampu melaksanakan cadangan ini, sekiranya mereka mahu.

Kenyataan penuh seperti di bawah.

Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof mendedahkan suatu laporan bahawa sebanyak 28 buah syarikat konsesi lebuh raya di negara ini telah mengumpul sebanyak RM4.8 bilion pada tahun 2012 dengan Plus Expressway Bhd mengumpul jumlah tertinggi sebanyak RM2.4 bilion dari Lebuhraya Utara-Selatan, Lebuhraya Seremban-Port Dickson (RM24.62 juta) dan Lebuhraya Sprint (RM111.84 juta).

Perkembangan ini tentunya menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara di samping menguntungkan syarikat tersebut.

Pengguna jalan raya telah memberikan suatu keuntungan yang begitu tinggi tahunan kepada syarikat konsesi lebuhraya, dengan menjadi penyumbang terbesar kepada syarikat-syarikat ini.

Setiap saat wang mengalir keluar dari poket pengguna lebuh raya dan setiap saat itulah wang masuk ke akaun syarikat-syarikat konsesi ini.

Kadar keuntungan dalam masa setahun seperti yang tercatat bagi syarikat-syarikat ini mencecah RM4.8 bilion, dengan angka ini boleh dibayangkan nilai keuntungannya dalam masa sepuluh tahun, mungkin ianya mencecah berpuluh bilion.

Dengan jumlah kenderaan di jalan raya setiap hari semakin meningkat, tidak pernah berkurang dari tahun ke tahun, ada kemungkinan keuntungan yang diperolehi jauh dari jangkaan perkiraan atas kertas.

Kesemua syarikat ini yang bertanggungjawab mengusahakan projek lebuhraya dan mengutip tol dari pengguna jalan raya telah mendapat laba dari projek mereka.

Tiada kerugian tercatat dalam projek yang diusahakan menandakan industri lebuh raya adalah projek yang menguntungkan.

Industri lain yang bergiat aktif dalam perniagaan merasa cemburu kerana syarikat-syarikat konsesi lebuh raya tidak pernah rugi sedangkan industri lain ada pasang surut dalam perniagaan.

Dalam meneliti laporan Menteri Kerja Raya ini, tergambar di fikiran rakyat bahawa pengguna lebuh raya telah memberikan suatu sumbangan yang besar kepada syarikat-syarikat ini setiap tahun.

Apalah salahnya, jika suatu masa syarikat-syarikat tersebut pula terfikir untuk memberikan sumbangan bermakna kepada semua pengguna lebuh raya sebagai suatu tanda ‘terima kasih’ atas sumbangan mereka.

Sudah tentu yang paling dinantikan oleh rakyat adalah usaha menurunkan harga tol secara berperingkat dengan sasaran akhirnya adalah menghapuskan tol di semua lebuh raya.

Pernahkah kerajaan mahupun syarikat ini terfikir duit rakyat perlu dikembalikan kepada rakyat atas pengorbanan mereka bertahun-tahun di atas lebuh raya?

Cadangan Pakatan Rakyat (PR) untuk menghapuskan kadar tol dengan kerajaan mengambil alih atau membeli syarikat-syarikat konsesi tol membuktikan bahawa sebenarnya kerajaan mampu melaksanakan cadangan ini, sekiranya mereka mahu.

Hanya kerajaan dan pihak yang prihatin sahaja memikirkan masalah rakyat, dengan meletakkan rakyat sebagai keutamaan, bukan berniaga dengan rakyat sendiri.

Malanglah bagi rakyat yang terhimpit dengan kemiskinan dan kos sara hidup yang tinggi, sedangkan syarikat-syarikat seperti ini mengaut keuntungan berbilion ringgit setiap tahun dari poket rakyat.(Harakahdaily)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan